Stap 3 Inspiratie

Combineren: van idee naar creatie

Als de ontwerpuitdaging in ruwe vorm is vastgelegd, is de volgende stap de huidige situatie nader te verkennen. Wat is de huidige situatie, welke leeractiviteiten zijn uitgezet, wat zijn de eventuele sociale interacties die zijn gepland en vooral, welke zijn de contextfactoren waarmee rekening is gehouden? In welk opzicht en in welke mate moet de huidige module herontworpen worden om de geformuleerde ontwerpuitdaging te kunnen aanpakken? Is een radicaal nieuw ontwerp nodig? Hoe draagt de module bij aan de leeruitkomsten?

Een belangrijke stap in het ontwerpproces is het opdoen van inspiratie en ideeën. Hierbij kan een docent-ontwerper terugblikken op zijn of haar eigen eerdere oplossingen, maar vooral ook die van anderen raadplegen. Het is immers zaak bij het nadenken over oplossingen gebruik te maken van wat er al aan (innovatieve) oplossingen bekend is. De ontwerpmetaforen die zijn beschreven, het bijbehorende Moodle template (zie toelichting via moodle.zuyd.nl) bieden hier een eerste houvast.

Een ontwerpmetafoor bestaat uit een voorstel voor een generiek en gestandaardiseerd onderwijsontwerp van een leeractiviteit of module. Ze worden gebruikt ter inspiratie of ter ondersteuning bij het vormgeven van een concept-ontwerp. Een ontwerpmetafoor bevat informatie over onderwijsactiviteiten, hun volgordelijkheid en actoren (student, werkveld, docent, assessor, coach, etc.) die hierbij betrokken zijn. Ze kunnen naar behoefte worden aangepast, maar zorgen tegelijkertijd voor een zekere vorm van standaardisering bij het ontwerpen van onderwijs en geven op deze wijze een basisstructuur voor docenten. Op de pagina’s over ontwerpmetaforen zijn vragen geformuleerd die wellicht ondersteunen bij het komen tot een passende metafoor. In deze stap wordt ook nagedacht over de mate van blend tussen leerstof die online aangeboden kan worden en face-to-face moet worden aangeboden.

Daar waar de ontwerpambities verder reiken, is het goed literatuuronderzoek (zie ook onderstaande inspiratiebronnen) te doen of contact te zoeken met docenten die ervaring hebben met curriculumontwikkeling. Het is vaak gemakkelijker creatief te zijn door een oplossing af te leiden van bestaande oplossingen dan door met iets geheel nieuws te komen.

Hulpmiddelen bij Stap 3:

Naar Stap 4

 

terug naar de 8 stappen van de ontwerpcyclus

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.