Moodle versus Blackboard

22 januari 2018

Begin december is bekend geworden dat Zuyd met ingang van studiejaar 2018-2019 gaat werken met het leermanagementsysteem Moodle. Wat zijn overeenkomsten en verschillen met Blackboard? En wat zijn de volgende stappen bij de invoering?

Zuyd gebruikt al veel jaren Blackboard als leermanagementsysteem. Het is dan ook begrijpelijk dat gebruikers Moodle gaan vergelijken met Blackboard. OpenEdu, het bedrijf dat Moodle in opdracht van Zuyd beheert en Zuyd ondersteunt bij de invoering, vraagt gebruikers echter vooral om de ‘Blackboard-bril’ af te zetten en Moodle op de eigen merites te beoordelen.

Moodle is meer dan vijftien jaar geleden vanuit een onderwijskundige visie ontwikkeld die ervan uitgaat dat kennis en inzicht door een student op een actieve manier en interactie met de omgeving ontwikkeld wordt. Moodle heeft daardoor veel mogelijkheden om actief leren te faciliteren. In totaal heb je de keuze uit 26 leeractiviteiten. Per cursus/blok/module wordt besloten welke leeractiviteiten gebruikt worden. Verder kent Moodle veel mogelijkheden om de leeromgeving naar je hand te zetten. Het risico bestaat dat je als gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom willen we werken met standaardinstellingen en leeractiviteiten geleidelijk gaan toepassen.

Bij leeractiviteiten gaat het om activiteiten die ook in Blackboard kunnen worden uitgevoerd (zoals het inleveren van opdrachten of het gebruik van formatieve toetsen), maar ook om andere leeractiviteiten. Zo kan je als docent bijvoorbeeld eenvoudig zelf interactieve content maken waarbij leerinhoud en oefenvragen met elkaar geïntegreerd zijn.

Moodle kent ook veel mogelijkheden om het verloop van de cursus volgens een eigen ontworpen leerlijn te laten gaan. Bij Blackboard ben je daar meer beperkt in. Mede hierdoor is de gebruikersinterface van Moodle anders dan van Blackboard. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat je dankzij submenu’s sneller bij de inhoud bent die je zoekt.

Verder valt op dat discussies bij Moodle een aparte activiteit zijn. Je hebt dus geen discussieforum op cursusniveau. Je kunt per onderwerp een discussieforum hebben. Verder heb je binnen Moodle geen aparte groepsruimte. Groepswerk wordt op een andere manier gefaciliteerd.

Een handig -maar wel wat ouder- overzicht van de mogelijkheden van Moodle is de Moodlematrix voor docenten. Deze matrix combineert wat je als docent wilt bereiken met leeractiviteiten binnen Moodle. Je ziet ook hoe gemakkelijk een bepaalde leeractiviteit is uit te voeren binnen Moodle.

Volgende stappen

Bij de start van het studiejaar 2018-2019 zullen we Moodle over het algemeen net zo inzetten, zoals Blackboard nu. Het overzetten en aanpassen van de bestaande cursussen kost al veel energie. Na september 2018 besteden we aandacht aan nieuwe functionaliteiten.

Op dit moment volgt een groep van ongeveer 70 collega’s een training in het gebruik van Moodle. Een groot deel van deze collega’s zal komend voorjaar trainingen en workshops voor collega’s gaan verzorgen. Dit wordt op facultair niveau georganiseerd.

Via Zuydnet zullen we meer in detail over de migratie communiceren.

6 reacties op “Moodle versus Blackboard”

  1. Wouter Bos schreef:

    Hallo,

    Is er ook een hardcopy handleiding om met moodle aan de slag te gaan.
    wij moeten nu namelijk alles uit BB (geconverteerd) omzetten naar Moodle.
    Dit dient dan voor september a.s. klaar te zijn als we weer gaan starten met het nieuwe studiejaar.

    dag wouter

  2. Petra Driessen schreef:

    Hoi Judith, ik zou ook graag de hardcopy naast mijn toetsenbord leggen.
    groeten,
    Petra

  3. willy nijhof schreef:

    Beste Judith voor flexible deeltijd social work ontwerp ik met 2 oud collega’s leeruitkomst 6 voor social work . Graag zou ik ook over een hard copy van handleiding module willen beschikken, kan dat?
    Met vriendelijke groet, Willy Nijhof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.