
Blog
Wanneer is een toets goed genoeg?
In 2014 heeft Robert Coe een lijst met 47 vragen binnen 11 thema’s geformuleerd die kunnen helpen te bepalen of…
Scaffolding
Janneke van de Pol heeft 2 artikelen over scaffolding (2010 en 2011) geschreven. Scaffolding betekent letterlijk steiger of ondersteuning en staat voor…
Multimedia principes in het kort
In eerdere blogs, deel 1 en deel 2 en deel 3, is de multimedia theorie van Richard Mayer besproken. In…
Open leermateriaal van anderen gebruiken
Wat wordt verstaan onder open leermaterialen? is afgelopen jaar onderzocht door IVA Onderwijs in opdracht van de Versnellingszone Naar open…
Feedback: de magic bullet voor leren?
Docenten besteden veel tijd en energie aan het geven van feedback. De frustratie is groot als de student deze feedback…
Leerdoelen formuleren
De hulpmiddelen waarnaar in de presentatie wordt verwezen zijn: Tuning-systematiek Bloom’s digital taxonomy Handreiking Leerdoelen & Leertechnologie Hulpmiddel beoordelen leerdoelen…
DC4E: The means to a blend #ectel2019
DC4E: The means to a blend Poster presentation at EC-TEL 2019 (Delft, 17 september) The means to a blend: A…
Digitale leeromgeving als perpetuum mobile
Een digitale leeromgeving is nooit af; hij vraagt om continue aandacht voor verbetering. In de SURF thema-uitgave Continue doorontwikkeling van…
Feedbackgeletterdheid
Feedback geven en ontvangen moet je leren, dat was de conclusie van het Zuyd Innoveert project Feedbackfruits. Dit wordt ook…
Samenwerkend leren met leertechnologie
samenwerkend leren Samenwerkend leren wordt als didactische werkvorm vaak ingezet in het hbo. Het ‘leren samenwerken’ is volgens velen een…