Toetsen als integraal onderdeel van het leerproces

25 april 2016

DigitaalToetsenVaak wordt bij digitaal toetsen gedacht aan efficiency: grote aantallen studenten tegelijk een toets laten afnemen, tijdsbesparing realiseren bij het nakijken en veel minder gesleep met papier. Zoals Rienke Schutte al schreef in het blogbericht, gaat het bij innovaties op het gebied van digitaal toetsen niet meer over digitale afname van toetsen maar wordt dit gezien als een integraal onderdeel van het leerproces.Denk aan het direct verstrekken van feedback aan studenten; het inzetten van computer-adaptieve toetsen die zich aanpassen aan het niveau van de student.

In de thema-uitgave Innovaties in digitaal toetsen van SURF staan meerdere voorbeelden van hoe digitaal toetsen het onderwijs kan verrijken. Het adagium ‘toetsen van leren’ verandert naar ‘leren van toetsen’.

In de publicatie zijn praktijkvoorbeelden opgenomen waaronder de succesvolle module van Social Work (pag. 9). Frans Roovers heeft hierover presentaties verzorgd tijdens een seminar van SURF over digitaal toetsen en leren, en ook tijdens visie-workshop DLWO (zie laatste item in dit blogbericht).Glossy_FR

De module OLP8 begint deze week weer. Dat studenten ook enthousiast zijn over deze module laat deze teaser zien die Frans gemaakt heeft voor de groep studenten die nu aan de slag gaan.

Zie ook andere blogberichten over digitaal toetsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.