Hoe data de kwaliteit van het hoger onderwijs kunnen verbeteren

29 januari 2019

Wat is de potentie van learning analytics voor het Nederlandse hoger onderwijs? Waar hebben studenten en docenten daadwerkelijk wat aan? Deze whitepaper beschrijft didactische, juridische, ethische en technische uitdagingen samen met praktijkvoorbeelden. Er worden ook tips voor docenten en instellingen gegeven die data in het onderwijs willen gebruiken.

Een selectie van de tips: Beginnen met learning analytics is vooral een kwestie van doen, maar neem de tijd. Start met de vraag: Welk probleem zou je willen oplossen, of wat zou je willen weten over je onderwijs? Als je learning analytics inzet, maak dan binnen de instelling bekend dat je hiermee bezig bent en wees dan duidelijk tegenover de studenten over welke data je analyseert en waarom. Een belangrijke uitdaging is de cultuuromslag: is men klaar om beslissingen te nemen op basis van data? Geef de medewerkers tijd om aan het idee te wennen. Ondersteun ondertussen de early adopters.

Learning Analytics, waar hebben we het dan over? Over de definitie bestaat discussie. In de whitepaper wordt daarover het volgende gezegd:

Bron: SURF

Ook binnen Moode is het mogelijk met data studenten te ondersteunen. In de cursus Verdieping Moodle voor docenten vind je in de sectie Voortgang in Moodle (inloggen met Zuyd account) hierover meer informatie. Heb je vragen neem dan contact op met onderwijsvraag@zuyd.nl.

Meer lezen over Learning Analytics?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.