Hester Smeets over Digitale Didactiek

28 juni 2016

Hester Smeets, docent bij Interprofessioneel Opleiden en Samenwerken (IPOS) bij de Faculteit Gezondheidszorg heeft afgelopen studiejaar de Docentencursus succesvol afgerond. De docentencursus wilde meer aandacht schenken aan digitale didactiek. Dat hebben zij het afgelopen jaar gerealiseerd. Het I-team was in de voorbereiding van deze herziening betrokken. We hebben Hester gevraagd om haar opgedane ervaring met ons te delen:

HesterSmeets

Van oktober 2015 tot juni 2016 ben ik bezig geweest met de “Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid”, in de volksmond ook wel docentencursus genoemd. Tijdens deze cursus staan pedagogiek en didactiek centraal. Daarnaast is er aandacht voor de ontwikkelingen die gaande zijn in het hoger onderwijs. Zoals ook benoemd in de “21th century skills” zijn het gebruik van ICT en social media daar hele belangrijke in.

Voor ik startte met de docentencursus had ik nog maar weinig ervaring met het digitale onderwijs. Voor het interprofessioneel opleiden, het leren samenwerken tussen alle zorg-studenten, was digitaal werken wel een belangrijk onderdeel waarin wij bijvoorbeeld werken met weblectures (korte digitale instructie ter vervanging van een college). Het any place any time leren is natuurlijk nog belangrijker als je onderwijs moet realiseren tussen zoveel verschillende opleidingen. Daarnaast werkte ik in mijn onderwijsgroepen zo nu en dan met prezi’s of ondersteunende filmpjes.

Veel verder dan weblectures en Youtube filmpjes kwam ik niet qua digitaal lesgeven. Tijdens de eerste bijeenkomst van de docentencursus werd informatie geboden over het inzetten van digitale middelen in het onderwijs. Hier kwamen veel digitale werkvormen aan bod met programma’s die hiervoor gebruikt kunnen worden (zie dit lijstje met een aantal voorbeelden).

Voor mij bestond de grootste leermarge echter niet uit deze presentatie, maar het echt “doen” en toepassen van de digitale werkvormen. Zo kregen we als opdracht van onze coach mee om tijdens elke module minimaal 1 digitale werkvorm in te zetten. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor “Answergarden” om te brainstormen over het begrip “sociologie”. Tijdens een presentatie heb ik de PowerPoint plug-in “Shakespeak” toegepast, met enige hulp van de ICT adviseurs… Bij gebruik wordt dan ook direct duidelijk dat het enige oefening vereist. Daarentegen wordt de inzet van digitale werkvormen altijd op prijs gesteld door studenten (al dan niet inclusief enig geklungel). Ook studenten hebben met digitale programma’s gewerkt. Zo moesten studenten Ergotherapie bijvoorbeeld een eindpresentatie houden. Om deze interactief te maken hebben verschillende groepen gekozen voor een digitale quiz (mét prijs). Wat me opviel, is dat de aandacht stukken beter bij dit soort presentaties blijft, dan bij de Powerpoint & praatpresentaties. Pas daarbij wel op voor een “overkill”; bij teveel digitale werkvormen worden de goede bedoelingen vooral als irritant bevonden.

Het vergt enige voorbereiding, maar naar mijn mening is de voldoening die je eruit haalt het meer dan waard.

Hester Smeets

Eén reactie op “Hester Smeets over Digitale Didactiek”

  1. Sjany Heijstek schreef:

    Goed bezig Hester, wellicht kom ik ooit voor een cursus in digitaal wonderland bij je aankloppen!

    Groet Sjany

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.