Experiencing Virtual Reality: DAF Technology Lab

19 april 2016

Op uitnodiging van Esther Breuker, Projectmanager Media & (E)- learning van Tilburg University brachten Bart Driessen en Pieter Dekkers een bezoek aan de Virtual Reality Experience Room, ofwel het DAF Technology Lab.

Een verslag van deze VR-experience afternoon door Pieter Dekkers, Instructional Media Developer – Video@Zuyd

DAFVeel hogescholen en universiteiten onderzoeken de (educatieve) mogelijkheden van virtual reality. Door de komst van goedkope VR brillen is deze techniek voor een breder publiek toegankelijk geworden. Het kijken door een VR bril is een hele persoonlijke ervaring. Bij het dragen van een VR bril ben je min of meer afgesloten van de buitenwereld.
Om les te geven in een virtuele omgeving waar iedereen hetzelfde kan zien, heb je een speciale ruimte nodig. Daarvoor heeft Tilburg University het DAF Lab opgezet. In deze ruimte wordt op 4 wanden in 2D en 3D geprojecteerd. De bezoeker wordt daardoor volledig ondergedompeld in de ervaring. In de ruimte kunnen 15 personen tegelijk deelnemen aan een les of ‘experience’.

Na een korte introductie aan collega’s mochten een paar mensen een Oculus Rift VR bril uitproberen. Intussen werd besproken wat de educatieve meerwaarde is van zo’n bril. Met name het ‘onderdompelen in de ervaring’ werd als positief gezien. We kregen o.a. een aantal scene’s te zien uit WO1 waarbij de kijker als parachutist wordt gedropt in vijandelijk gebied. De ervaring is griezelig echt. Belevingsonderwijs ten top!
In de ruimte kregen we een aantal demo’s te zien: o.a lopen over een plein in Italië, de deconstructie van hersenen, een schilderij van Jeroen Bosch en data-analyse in 3D. Op gebied van dat laatste ben ik een leek maar ik begreep van een aantal collega’s dat dit heel waardevol is: je kunt als het ware rondwandelen in de datavisualisatie en het van alle kanten bekijken. Heel bijzonder om te zien!

Na afloop hebben we een uur gesproken met de aanwezige collega’s en (via Bluejeans conferentie) met twee mensen van de RUG. In Groningen hebben ze al ruim 10 jaar ervaring met een VR ruimte. André Rosendaal vertelde dat ook bij hen de ervaringen met data-visualisatie en ook bijvoorbeeld therapie voor hoogtevrees heel positief waren.

De meerwaarde voor het onderwijs zit wat mij betreft in het bieden van een ervaring. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat praktische voordelen heeft bij bepaalde therapieën. Daarnaast geloof ik ook in toepassingen als virtual field trips naar plaatsen waar je niet gemakkelijk een hele klas naartoe neemt. Dat kan een reis zijn naar het binnenste van je lichaam, naar de ruimte, naar archeologische plaatsen en wellicht ook andere zaken die bij het onderwijs van Zuyd passen: Nano technologie, Built Environment etc.

De projectie is nog niet helemaal toegankelijk voor beeldmateriaal dat gemaakt is met consumenten VR camera’s. De meeste scenario’s en materialen moeten worden ingekocht. Toch schijnt het betrekkelijk eenvoudig te zijn om materialen aan te passen en dat biedt perspectieven voor de toekomst.
Het was een boeiende middag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.