Technologiekompas voor het onderwijs. Kennisnet Trendrapport 2016-2017

11 april 2016

Technologiekompas

Het Kennisnet Trendrapport wordt geschreven voor schoolbestuurders in het po, vo en mbo en verschijnt tweejaarlijks. De instrumenten die dit rapport biedt om tot een ict-plan te komen kunnen ook behulpzaam zijn in het hbo.

Het trendrapport bevat drie delen met clusters van elkaar versterkende, samenhangende technologieën:

  1. Ict-fundament: behandelt de componenten van de ict-infrastructuur in de school die het fundament vormen voor alle andere toepassingen van ict in de school
  2. Digitaal leerproces: beschrijft ontwikkelingen in (adaptief) digitaal leermateriaal en leeromgevingen die personalisatie ondersteunen door toepassing van data en analytics.
  3. Onderwijs in de toekomst: kijkt vooruit naar een wereld vol lerende software, data en slimme machines waarin de kinderen die wij opleiden zullen leven en werken.

Eén van die instrumenten is de Gartner’s Hype Cycle. Deze kan je inzetten om het juiste moment te kiezen om in te stappen op een technologische ontwikkeling. Welk instapmoment je ook kiest, alles heeft een voor- en nadeel.

HypeCycle

De Hype Cycle benadert technologische ontwikkelingen vanuit verwachtingen (emoties) die ontstaan bij de gebruikers van deze technologie. Deze emoties komen niet altijd overeen met de werkelijke technologische mogelijkheden. Emoties tav technologische mogelijkheden verlopen altijd gefaseerd: van hoge verwachtingen, via desillusies naar realistische verwachtingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.