Code of practice for learning analytics
Steeds vaker lees je over ‘gepersonaliseerd leren’. Geen toetsen meer, maar het hele jaar beoordeeld worden. Met learning analytics en adaptief onderwijs is dat mogelijk. Hiermee wordt wel privacygevoelige data verzameld. Hoe moeten we daarmee omgaan? Wietse van Bruggen (Kennisnet) introduceert in zijn bijdrage op Frankwatching duidelijk met welke morele dilemma’s onderwijsinstellingen in de nabije toekomst te maken krijgt.
Lees verder op Frankwatching: Learning analytics: hoe gaan scholen om met gepersonaliseerd leren?
Jisc (een vergelijkbare organisatie als SURF, het bevordert innovatie in onderwijs en onderzoek in het Verenigd Koninkrijk) heeft de Code of practice for learning analytics gepubliceerd. Onderwijsinstellingen die data verzamelen ten behoeve van Learning Analytics behoren dit op een wettelijke en ethische manier te doen (zie ook BIV-classificatie: Beschikbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid). Zij moeten transparant zijn in de wijze waarop zij data verzamelen en rekening houden met de privacy van de studenten.