Bezoek uit Finland

6 oktober 2015

Dinsdag 29 september t/m donderdag 1 oktober bezochtenTimo Mattila (dean, Faculty of Service Business), Jari Suvila (system specialist) en Leena Sääski (teacher) van Satakunta University of Applied Sciences (SAMK) onze hogeschool. Deze Finse hogeschool heeft al nauwe banden met de Faculteit International Business and Communication (FIBC). Deze uitwisseling was gericht op online onderwijs en digitale didactiek. Het I-team (Harry Vaessen) heeft samen met FIBC (Jeanette Oostijen) en Dienst O&O (Klaartje van Genugten) een gevarieerd programma samengesteld.

Dinsdag waren zij te gast bij het I-team op locatie Nieuw Eyckholt. Tijdens een informele bijeenkomst werden ervaringen uitgewisseld rondom DLWO en bredere ICT&O ontwikkelingen, zoals Blended Learning en MOOCs. Els Koelewijn besprak het video@Zuyd project en Ed Bosschaart vertelde over de activiteiten van Zuyd ihkv Levenlang Leren en de recente ontwikkelingen rondom Zuyd Academy. Deze besprekingen werden afgewisseld door een rondleiding in het gebouw met bezoekjes aan de weblecturestudio, bibliotheek, toetslokaal, diverse studentenwerkplekken.
De dag werd afgesloten met een bezoek aan de Wijk van Morgen.

Fin1

uitleg TPACK-spel

‘s Woensdag ontvingen Jeanette Oostijen en Patrick Schoenmakers van de FIBC hen op de Brusselseweg. Zij kregen van Irene Custers een rondleiding door het X-lab, Luisa Arrivillaga and Alexandra Montague, docenten Spaans verzorgde een presentatie over Flipping the Classroom. Na de lunch presenteerde Rick Maijer, docent EU Affairs and Management en tevens projectleider van het Zuyd Innovatie macroproject het Project Team Innovative Teaching (PTIT).

Fin2

De rest van de middag vertelde Timo Mattila meer over de organisatie van SAMK, lichtte Jari Suvila hun HILL-concept toe en vertelde Leena Sääski hoe zij hier mee werkte. Het HILL-concept is een web-conferencing systeem gebaseerd op WebEx en ontwikkeld samen met IBM en Cisco. Studenten kunnen zo hun lessen overal online volgen en communiceren met hun docent. Elke les op SAMK wordt opgenomen en ongeveer 2 weken bewaard. Via hun elektronische leeromgeving MOODLE wordt de link gedeeld. Er is (nog) geen archief functie. HILL is ontwikkeld om studenten een echte face-to-face beleving te geven. Veel (volwassen) studenten zijn door de grote afstand in Finland en door werk niet in staat om de lessen op de campus bij te wonen.

Op de laatste dag werden zij ontvangen door de faculteit ICT in Heerlen. Door Marcel Schmitz (onderwijscoördinator) werden zij enthousiast gemaakt over de mogelijkheden van gamification in het onderwijs. Faculteitsdirecteur Peter Princen informeerde hen over de stappen die de faculteit ICT zet richting meer blended onderwijs en hij vertelde over BISS (Centre of Expertise Business Intelligence and Smart Services).
Het bezoek eindigde in Maastricht waar zij samen met de FIBC de mogelijkheden voor nadere samenwerking tussen SAMK en FIBC Zuyd bespraken.

Fin3

Wij kunnen veel leren van de Finnen, zoals in bovenstaand artikel geschreven staat. De manier waarop zij technisch het HILL-concept (vooral simpel in gebruik voor docenten) hebben georganiseerd is voor video@Zuyd interessant. Ook de ervaringen met volwassenonderwijs bij SAMK die zij met ons gedeeld hebben, nemen wij mee bij de verdere uitwerking van Zuyd Academy. Over de onvrede over de inzet van ICT in het onderwijs zoals in het artikel wordt gesignaleerd, hebben wij niet veel gemerkt. Ja, er is verbetering mogelijk, net zoals bij ons. Wij hebben ervaren dat Finnen ook veel van ons kunnen leren. Vooral onze samenwerking met andere onderwijsinstellingen (mbo UM, OU) en het bedrijfsleven (CHILL, EIZT, Wijk van Morgen, BISS) oogsten veel bewondering. Volgens the dean lagen hier voor SAMK nog vele uitdagingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.