OnderwijsOntwikkeling
Wat maakt een informatiebeleidsplan zo effectief?
In de 4W-uitgave van Kennisnet is in 2013 het artikel van Ruben Vanderlinde en Johan van Braak van de Universiteit Gent gepubliceerd waarin zij (gebaseerd op hun onderzoek: ‘A New ICT Curriculum for Primary Education in Flanders: Defining and Predicting Teachers’ Perceptions of Innovation Attributes’) aantonen dat op die onderwijsinstellingen waarin docententeams samen nadenken over de inzet van ict, hiervoor een beleidsplan opstellen, het inzetten effectiever gebeurt dan op scholen waar zo’n plan niet ontwikkeld wordt.
Een opzetten van een ict-beleidsplan bestaat ook uit concrete handvaten en hoort een cyclisch proces te zijn. Volgens het onderzoek komen in een ict-beleidsplan vijf categorieën aan bod:
- Visieontwikkeling met betrekking tot de plaats van ict in onderwijs
- Een kostenplaatje omtrent ict
- Ict-beleid op de infrastructuur (hardware en software)
- Beleid rond professionalisering van docenten op het gebied van ict
- De plaats van ict in het curriculum
Tags: