Digitale leeromgeving als perpetuum mobile
Een digitale leeromgeving is nooit af; hij vraagt om continue aandacht voor verbetering. In de SURF thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving laten vijf instellingen zien hoe zij hun digitale leeromgeving up-to-date houden en welke geleerde lessen dat heeft opgeleverd.
In het rapport worden vier stappen onderscheiden om tot een goed ingerichte digitale leeromgeving te komen:
- Visieontwikkeling en draagvlak.
- Aanschaf of ontwikkeling.
- Technische implementatie.
- Toepassing en gebruik.
Zuyd zit na de technische en functionele implementatie in stap 4. Ook in de (nabije) toekomst zal het noodzakelijk zijn om bepaalde onderdelen te herzien of toe te voegen. Dit vereist organisatie en regie. Het verwerven van nieuwe applicaties, de technische implementatie, het beheer en het efficiënt en deskundig gebruik blijven daarom terugkerende aandachtspunten. In deze dynamiek wordt een terugkerend proces van visie ontwikkeling, realisatie en implementatie herkend dat in het rapport benoemd wordt als een perpetuum mobile: de ene stap zet de volgende weer in beweging.
Uit de vijf verhalen van de hogeronderwijsinstellingen in dit rapport blijkt dat het noodzakelijk is om continue aandacht te houden voor de doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. Hun lessons learned:
- Organiseer heldere regie op de continue doorontwikkeling.
- Het onderwijs is leidend.
- Sluit aan bij de cultuur van de organisatie.
- Heldere terminologie en scope van programma’s en projecten.
- Standaardiseer het veranderingsproces.
- Organiseer professionalisering en ondersteuning.