Succesfactoren Blended Learning binnen Zuyd

24 november 2017

Afgelopen jaar heeft het lectoraat een studie uitgevoerd naar succesfactoren voor de implementatie van blended learning binnen Zuyd. Aan deze Group Concept Mapping (GCM) studie hebben 64 Zuyd-experts op het gebied van (blended) leren deelgenomen. Via een drietal fasen, namelijk (1) online genereren van opvattingen op basis van de onderzoeksvraag, (2) sortering van de opvattingen waarbij de respondent ook wordt gevraagd de voorgestelde clusters te benoemen en (3) beoordeling (rating) van de opvattingen op basis van belangrijkheid en haalbaarheid, zijn 125 opvattingen geaggregeerd tot zeven clusters:

  1. Tijd en ondersteuning voor herontwerp,
  2. leiderschap,
  3. ondersteunende diensten,
  4. attitude en professionalisering van docenten,
  5. samenwerken in communities,
  6. innovatieve leervormen en
  7. blended learning visie en model.

De resultaten lieten zien dat clusters die als zeer belangrijk werden beoordeeld, het minst haalbaar bleken en omgekeerd. Toch werden de clusters allemaal bovengemiddeld ‘haalbaar’ beoordeeld. Een analyse waarin alleen de meest haalbare en de meest belangrijke succesfactoren werden betrokken leverden drie clusters op met 15 succesfactoren voor implementatie van blended learning binnen Zuyd (zie onderstaande afbeelding).

Concluderend kan gesteld worden dat wanneer Zuyd technologie in het onderwijs wil gebruiken om de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren, het onderwijs meer te flexibiliseren, maar vooral om studenten slimmer, succesvoller en beter te laten leren, dan moet er worden geïnvesteerd. De resultaten van deze studie, maar ook ervaringen vanuit andere instellingen voor hoger onderwijs, laten zien dat deze investeringen zich zouden moeten richten op ‘visie op en voorwaarden voor blended learning’, ‘het ontwerpproces’ en ‘ondersteuning en samenwerking’

Download rapport Succesfactoren voor de implementatie van Blended Learning binnen Zuyd Hogeschool

Van Limbeek, E., Moonen, J., Van Hooijdonk, J., Ebus, P., Joppe, D., Kockelkoren, C., … Drachsler, H. (2017). Succesfactoren voor de implementatie van blended learning binnen Zuyd Hogeschool. Heerlen: Zuyd Hogeschool.

Dit blog is eerder gepubliceerd op de website van het voormalige lectoraat Technologie-Ondersteund Leren van Zuyd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.