Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ)

12 juni 2017

Voor het meten/inzicht krijgen van (meta)cognitieve vaardigheden wordt bij het Reflector project een Questionnaire over Motivated Strategies for Learning gebruikt. Het Kohnstamm Instituut beschrijft in hun boek [pdf]: Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills (Ledoux, Meijer, van der Veen en Breetvelt) dat dit een geschikt instrument is waarmee goed allerlei zaken rondom (meta)cognitie gemeten kan worden. Metacognitie is, heel kort door de bocht, het leren hoe je leert.

De handleiding en validatiestudie van de MSLQ is beschreven door Pintrich, Smith, Garcia, McKeachie.

De questionnaire heeft 81 vragen die opgedeeld zijn 15 schalen, verdeeld over de categorieën: motivatie en leer strategieën. Ze kunnen gezamenlijk maar ook afzonderlijk gebruikt worden.

Motivatie

  1. Waarde – Intrinsiek doelwaarde
  2. Waarde – Extrinsieke doelwaarde
  3. Waarde – Taakwaarde
  4. Verwachting – Controle verwachting inzake het leren
  5. Verwachting – Eigen effectiviteit van het leren
  6. Affect – Testangst

Leerstrategie

  1. Cognitief – Herhaling
  2. Cognitief – Elaboratie
  3. Cognitief – Organisatie
  4. Cognitief – Kritisch denken
  5. Metacognitief – Planning, monitoring, regulering
  6. Resource management – Beheer van tijd en studieomgeving
  7. Resource management – Inspanningsmanagement
  8. Resource management – In onderlinge samenwerking leren
  9. Resource management – Hulp zoeken

In artikelen komen ook andere indelingen voorbij gebaseerd op de elementen van self regulerend leren volgens Pintrich: cognitie, motivatie, gedrag en context.

Cognitie

  • Herhaling
  • Elaboratie
  • Organisatie
  • Kritisch denken

Motivatie

  • Intrinsieke doelwaarde
  • Extrinsieke doelwaarde
  • Taakwaarde
  • Controle verwachting eigen leren
  • Eigen effectiviteit van het leren
  • Testangst

Gedrag

  • Inspanningsmanagement
  • Hulp zoeken

Context

  • Beheer van tijd en studieomgeving
  • In onderlinge samenwerking leren

In deze presentatie staat hoe MSLQ is toegepast en geïnterpreteerd voor een cursus door Ann Bykerk-Kaufmann, Ronald K. Matheney, Matthew Nyman, David McConnell, Jennifer A. Stempien, David A. Budd, Lisa Gilbert.

Het boek van het Kohnmann Instituut beschrijft dat ook een set van vragen gebruikt kan worden om inzicht te krijgen rondom ‘motivatie’ of ‘leerstrategie’. Dit zal vermoedelijk wel helpen bij het gebruik van het meetinstrument. Ondanks dat het Kohnstamm Instituut beschrijft dat invullen in de klas mag en maar 20 tot 30 minuten hoeft te duren is het de vraag wat het animo is van studenten om 81 items te beantwoorden. Of… en daar gaat het natuurlijk om bij het Reflector project, we moeten inzichtelijk maken dat de resultaten kunnen leiden tot een beter inzicht in hun persoonlijk leren en geeft ons de mogelijkheid om ons onderwijs daarop aan te passen. Dat inzicht geven op leeractiviteit niveau zou een mooie eerste stap zijn.

Dit blog is eerder gepubliceerd op de website van het voormalige lectoraat Technologie-Ondersteund Leren van Zuyd. En ook op 2beJAMmed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.