Stap 2

In deze stap gaan we op basis van de resultaten van stap 1 op zoek naar de wensen en de knelpunten zoals die binnen de faculteit leven. Ook voor deze stap geldt dat de activiteiten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het creëren van een draagvlak voor het informatiebeleidsplan.

Interviews
De tool die hierbij gebruikt kan worden is het afnemen van semi-gestructureerde interviews van ongeveer een uur met betrokkenen van de faculteit. Daarbij is het van belang dat voldoende vertegenwoordigers van alle geledingen geïnterviewd worden: teamcoördinatoren; docenten; studenten; ondersteunende dienst w.o. ICTO-medewerkers en natuurlijk de faculteitsdirecteur.
Ook is van belang om enkele interviews met ‘centraal’ af te nemen. Denk bijv. aan bevragen Osiris-team op ontwikkelingen die voor de faculteit interessant/noodzakelijk zijn. Het IBP moet geplaatst worden binnen de kaders van Zuyd, veel zaken willen we immers Zuydbreed organiseren.
De interviews moeten goed worden voorbereid. Over de structuur en de onderwerpen moet van tevoren worden nagedacht. Belangrijke input daarvoor zijn de prioriteiten zoals die vanuit de KickOff naar voren zijn gekomen. Die moeten in de vragen terugkomen. Verder is het van belang een indeling te maken naar domeinen (ICT in/om/rond het onderwijs, deskundigheid, governance) en om een onderwerpen-checklist te gebruiken.

Verwerken interviews
Gebruikte tool: Kodani

Andere informatie
Voor het verzamelen van knelpunten en wensen is het ook van belang andere info te gebruiken zoals student- en medewerkerstevredenheidsonderzoeken; jaarverslagen en accreditatierapporten.

Analyse
De interviewanalyse moet leiden tot inzicht in wat er gemist wordt in de huidige situatie, de knelpunten en ook in de wensen en prioriteiten voor de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.