Stap 6 Prototype

Realiseren: van creatie naar product

In deze fase van de cyclus worden de componenten van het didactisch handelen ingevuld en uitgewerkt tot een specifiek ontwerp. Dit prototype wordt geïmplementeerd in de digitale leeromgeving (Moodle) en voorgelegd aan andere betrokkenen om vervolgens doorontwikkeld te worden tot het uiteindelijke eindproduct; de leeractiviteit.

In stap 6 wordt de proefversie van de module ter feedback voorgelegd aan collega-docenten, (onderwijskundig) experts of reeds afgestudeerde studenten. Het is zaak dat essentiële onderdelen goed worden getest. Denk hierbij aan didactische werkvormen en leertechnologieën die uitgetest worden om de resultaten hiervan mee te nemen in het uiteindelijke product. Testsessies met prototypen leveren de gegevens op aan de hand waarvan het prototype op haar geschiktheid kan worden beoordeeld en aanpassingen kunnen worden doorgevoerd. Voor inhoudelijke aspecten die bij de tests kunnen worden meegenomen kan gebruik gemaakt worden van de doelgroepcheck. Men kan deze informatie face-to-face ophalen, maar er zou ook gebruik gemaakt kunnen worden van digitale tools zoals skype voor online overleggen of questback voor het afnemen van digitale enquêtes (zie overzicht Onderwijstools).

Aan het einde van deze fase zijn alle aanpassingen doorgevoerd en is de module klaar voor implementatie. Hierbij zijn ook de instrumenten voor evaluatie van de module ontwikkeld. Hierbij kan men denken aan evaluatie op efficiëntie, effectiviteit en tevredenheid. Er is nu sprake van een werkend ontwerp, compleet ingericht in Moodle, waar studenten zich op kunnen inschrijven of op ingeschreven worden.

Hulpmiddelen bij Stap 6:

Naar Stap 7

 

terug naar de 8 stappen van de ontwerpcyclus

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.