Werkplekleren
Voorbeelden werkgerelateerde leeractiviteiten
Leren op de werkplek bij Zuyd Professional krijgt op twee manieren vorm. Allereerst door een blend te maken van op werkgerelateerde activiteiten (workbased activities) in een formele module, cursus of opleiding (Collis & Margaryan, 2005). Ten tweede doordat de student de mogelijkheid heeft de leeruitkomsten van een module geheel dan wel gedeeltelijk op de eigen werkplek uit te voeren omdat het werk (de taken en rollen) van de student overeenkomt met gestelde leeruitkomsten van een module.
In onderstaand overzicht zijn een aantal voorbeelden uitgewerkt hoe de werkplek vorm kan krijgen in een module of cursus. De voorbeelden gelden zowel voor de student die de leeruitkomsten wil aantonen op de eigen werkplek als voor de student die met behulp van het module en ontworpen leeractiviteiten, aan de gestelde leeruitkomsten kan voldoen. Voor beide geldt dat de leeractiviteiten gebaseerd zijn op authentieke beroepssituaties die verschillende vormen kunnen aannemen en geborgd zijn door koppeling aan leeruitkomsten. Het uiteindelijke product, dat meerdere vormen kent, dient als bewijslast en neemt hij op in het e-portfolio. In onderstaand overzicht staan een aantal mogelijkheden hoe deze leeractiviteiten vorm kunnen krijgen en welke ondersteuning hierbij hoort.
WerkgerelateerdeLeeractiviteitenDownload voorbeelden werkplekleren (pdf)
Bronnen
Collis, B., & Margaryan, A. (2005). Design criteria for work-based learning: Merrill’s First Principles of Instruction expanded. British Journal of Educational Technology, 36(5), 725–738.