Stap 5 Ontwerp

Realiseren: van creatie naar product

In deze fase van de cyclus worden de componenten van het didactisch handelen ingevuld en uitgewerkt tot een specifiek ontwerp. Dit prototype wordt geïmplementeerd in de digitale leeromgeving (Moodle) en voorgelegd aan andere betrokkenen om vervolgens doorontwikkeld te worden tot het uiteindelijke eindproduct; de leeractiviteit.


Als de keuzes voor de componenten van de leeractiviteiten zijn gemaakt, wordt het tijd het ontwerp in detail uit te werken. Die eerste uitwerking gebeurt aan de hand van het generieke ontwerp uit stap 4 en wordt vertaald naar een proefversie van een cursus in Moodle. Alle afspraken met betrekking tot template en structuur staan in het Stijlboek Moodle. Het gaat om het combineren van inhoud (vastgelegd in eind- en tussendoelen) met de ontwerpkeuzes. Ook wordt gekozen welke technologische tools ingezet gaan worden om de onderwijsactiviteiten te ondersteunen, zie het overzicht van de beschikbare tools.

Stap 4 en 5 zijn in hoge mate met elkaar verweven. Vaak zal weer even teruggegaan worden naar stap 4 om vervolgens stap 5 nog concreter of duidelijker vorm te geven. Ook stap 5 en 6 zijn met elkaar verbonden. Op basis van de feedback die in stap 6 ontvangen wordt, wordt de module weer aangepast.

Hulpmiddelen bij Stap 5:

Naar Stap 6

 

terug naar de 8 stappen van de ontwerpcyclus

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.