Stap 2 Uitdaging

Identificeren: van begrip naar idee

De eerste stappen van de ontwerpcyclus staan in het teken van wat men met de ontwikkelde leeractiviteit wil gaan bereiken. Wat is de ambitie? Wie is precies de doelgroep en waar liggen de behoefte van deze groep? Met welke randvoorwaarden moet rekening worden gehouden? Dit zijn de  vragen die in deze eerste stappen centraal staan. De antwoorden op deze vragen geven input voor het formuleren van de ontwerpuitdaging.

Aan de hand van de uitkomsten van stap 1 is het mogelijk om een voorlopige ontwerpuitdaging (wat willen we met de leeractiviteit bereiken en bij wie?) en randvoorwaarden te beschrijven.  Hierbij is het altijd aan de docent-ontwerper de exacte ontwerpuitdaging te formuleren en deze te verbinden aan de leerdoelen/competenties dan wel leeruitkomsten waaraan de module zal bijdragen: de docent-ontwerper is de expert en moet de ruimte nemen en krijgen die expertise tot uitdrukking te brengen. Bovendien is de ontwerpuitdaging niet alleen afhankelijk van de ambitie, maar ook van de mogelijkheden binnen de onderwijscontext. Welke middelen, tijd, expertise hebben we beschikbaar om de ambitie te verwezenlijken? Randvoorwaarden kunnen wettelijke kaders voor het onderwijs zijn, maar ook interne beleidsafspraken of beperkingen en kansen binnen Zuyd.

Om de onderwijscontext binnen Zuyd inzichtelijker te maken zijn met behulp van een expertstudie succesfactoren voor het ontwerpen van blended learning binnen Zuyd geanalyseerd. Deze informatie geeft een inzicht in belangrijke randvoorwaarden voor het vormgeven van een duurzame en prettige omgeving voor het ontwerpen van onderwijs binnen Zuyd. Hou bij deze stap ook in de gaten wat er in het verleden al is ‘geprobeerd’ om de ambitie te bereiken.

Tijdens deze stap is er veel overleg nodig met andere betrokkenen over de ontwerpuitdaging, maar ook met betrekking tot de bijdrage van de module aan leeruitkomsten. Het wordt aangeraden om de uiteindelijk geformuleerde ontwerpuitdaging met de daaraan gekoppelde leeruitkomsten voor te leggen aan een vertegenwoordiging van het werkveld (zie Werkveldcheck).

Hulpmiddelen bij Stap 2:

Naar Stap 3

 

terug naar de 8 stappen van DC4E

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.