
Blog
Digitale leeromgeving als perpetuum mobile
Een digitale leeromgeving is nooit af; hij vraagt om continue aandacht voor verbetering. In de SURF thema-uitgave Continue doorontwikkeling van…
Feedbackgeletterdheid
Feedback geven en ontvangen moet je leren, dat was de conclusie van het Zuyd Innoveert project Feedbackfruits. Dit wordt ook…
Samenwerkend leren met leertechnologie
samenwerkend leren Samenwerkend leren wordt als didactische werkvorm vaak ingezet in het hbo. Het ‘leren samenwerken’ is volgens velen een…
Toets wijzer (samenvatting advies Onderwijsraad)
In december 2018 bracht de Onderwijsraad het advies Toets wijzer: Naar een eigen(tijdse) wijze van toetsen en examineren uit. Onderstaande…
Hoe data de kwaliteit van het hoger onderwijs kunnen verbeteren
Wat is de potentie van learning analytics voor het Nederlandse hoger onderwijs? Waar hebben studenten en docenten daadwerkelijk wat aan?…
Perspectieven op curriculuminnovatie in het hoger onderwijs
In december 2018 is Irene Visscher geïnstalleerd als lector Innovatief en Effectief Onderwijs bij Saxion. Haar lectorale rede was getiteld:…
Zuyd Living Lab
Van 2015 t/m 2018 is in het project Zuyd Living Lab gewerkt aan voorstellen voor verbetering en over vernieuwingen van…
Formative & Summative Assessment #kijktip
Dominique Sluijsmans eindigt haar blog over de tien lessen van Dylan Wiliam met het nadenken over de balans tussen formative…
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam
Dominique Sluijsmans, lector Professioneel Beoordelen heeft een blog in drie delen geschreven over het Dylan Wiliam Event (3, 4 en…
Op de schouders van reuzen
Kirschner, P., Claessens, L. C. A., Raaijmakers, S. F. (2018). Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve…