Frans Roovers

 

frans.roovers@zuyd.nl 

 

 

 

 

“Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën” 

Rond 2000 werkte ik op één van de eerste scholen in Nederland waar alle leerlingen een Macbook kregen. De twee grootste lessen uit die tijd zijn dat je daarbij moet beginnen met het ‘doel’ en niet de ‘tool’ en dat je aandacht moet hebben voor de docentprofessionalisering .

Nu 17 jaar, en een aantal werkplekken later, besef ik dat er eigenlijk weinig veranderd is. De technologie heeft natuurlijk een enorme vlucht genomen maar het gaat er nog steeds om dat je goed moet nadenken wat je wil bereiken met het inzetten van een technologie en hoe je mensen en je organisatie ‘mee krijgt’.

Als docent heb ik altijd dankbaar gebruik gemaakt van die technologie. Ik behoorde tot de early adaptors en maakte al mijn eerste vlog toen Youtube niet eens bestond! Op de middelbare school waar ik muziekles gaf probeerde ik kinderen te inspireren door met het ingebouwde muziekprogramma en microfoon van de Macbook in 10 minuten tijd een klassenrap te produceren met bas, ritme en opgenomen stem.
Na mijn overstap naar het HBO wisten collega docenten me snel te vinden als zij problemen ondervonden met alles wat te maken heeft met technologie. Ik realiseerde me toen dat je in jezelf moet blijven investeren om up to date te blijven, maar dat je als werkgever ook in je personeel moet investeren qua bijscholing.
Ik kwam binnen mijn faculteit snel in het ICTO-clubje waar we experimenteerden met het zelf opnemen van hoorcolleges en toevoegen van afbeeldingen. Later raakte ik betrokken bij het begin van wat nu Video@Zuyd is.

Ik vond het als docent ook geweldig inspirerend om een paar dagen voor een hoorcollege op twitter te vragen of een professional mij zou willen ondersteunen in een hoorcollege en dat deze dan een paar dagen later verhalen uit de praktijk kon vertellen via een skype of google hangout verbinding.
Veel plezier beleef ik altijd aan het verzorgen van inspiratiesessies voor docenten. Zijn vinden het doorgaans geweldig dat ik bij aanvang de voorkennis kan meten met een eenvoudige tool als Mentimeter zodat ik de sessie af kan stemmen op de behoefte van de groep.

Door de jaren heen heb ik moeten leren en constateren dat het leuk is als je vanuit enthousiasme start met het inzetten van technologie maar dat dat nog niet aanzet tot een cultuurverandering of manier van werken. Daar is een hele lange adem voor nodig, veel geduld maar ook steun van management of CvB.

In mijn werk bij O&O komt alles samen: ik heb te maken met vooruitstrevende docenten of teams die aan de slag willen met een bepaald onderwerp maar die daarin vastlopen of ondersteuning nodig hebben. Aan mij is dan de dankbare taak mensen te verbinden, te inspireren, onderzoek te doen en advies uit te brengen.

Frans blogt ook op

 

Reacties zijn gesloten.