Feedbackgeletterdheid

6 februari 2019

Feedback geven en ontvangen moet je leren, dat was de conclusie van het Zuyd Innoveert project Feedbackfruits. Dit wordt ook feedback literacy, ofwel feedbackgeletterdheid genoemd.

Dominque Sluijsmans zegt hierover: “Feedback wordt gezien als een belangrijk aspect van formatief handelen. Het effectief zijn van feedback hangt echter niet alleen af van de kwaliteit van de feedbackgever, maar ook van de feedbackgeletterdheid (‘feedback literacy’) van de feedbackontvanger”. Zie ook les 6 van Dylan Wilian die zegt dan feedback niet altijd zinvol is. De student moet in staat zijn de feedback te begrijpen om er vervolgacties aan te kunnen koppelen. Martijn Leenknecht (Hogeschool Zeeland) beschrijft het begrip ‘feedbackgeletterdheid’ op de website Leren van toetsen:

Sutton (2012) beschrijft feedbackgeletterdheid als het vermogen om feedback te ontvangen, interpreteren, en gebruiken om er van te leren. Het gaat dus om een set van vaardigheden en attitude om de leerwaarde van feedback te (h)erkennen en hier vervolgens ook consequenties aan te verbinden. Studenten die feedbackgeletterd zijn, doen proactief suggesties om de feedbackdialoog gaande te houden. Zij vragen om verduidelijking, of verduidelijken hun eigen standpunt op een constructieve manier, waardoor ze in gesprek blijven over de eigen prestatie en de gekregen feedback.

Carless en Boud (2018) beschrijven in een model de kenmerken van feedbackgeletterdheid: waarderen van feedback, oordelen (over eigen werk en de feedback), emoties reguleren, en overgaan tot actie.Lees op het blog van Martijn Leerknecht meer over de toelichting op dit model.

Het geven en/of ontvangen van feedback heeft de meeste leerwaarde voor een student als de plaats en soort feedback onderdeel is van het ontwerpproces zowel op curriculum- als op moduleniveau. In Moodle is het mogelijk om op diverse manieren met feedback te werken. Je kunt bijvoorbeeld feedback geven bij een inleveropdracht, feedback via een forum en het is mogelijk om studenten te groeperen (of te laten maken door Moodle) die elkaar feedback geven. In de cursus Verdieping Moodle voor docenten vind je meer informatie over het werken met en aanmaken van Moodle activiteiten voor (peer)feedback. Of neem contact op met onderwijsvraag@zuyd.nl.

En vergeet niet:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.