Op de schouders van reuzen

17 januari 2019

Kirschner, P., Claessens, L. C. A., Raaijmakers, S. F.  (2018). Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Meppel: Ten Brink Uitgevers.

 

Eind 2018 is het boek Op de schouders van reuzen:Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten van Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers verschenen. Sinds kort is dit boek ook gratis te downloaden via opdeschoudersvanreuzen.nl.

Hoewel het boek voor PO is geschreven kunnen ook hbo-docenten hun voordeel doen met de 24 wetenschappelijke kernartikelen (Engelstalige uit de periode 1960-2013) die vertaald naar de dagelijkse basisonderwijs lespraktijk.

Elk artikel is als volgt ingedeeld:

  • Introductie (het belang van het artikel).
  • Het idee (waar gaat het over?).
  • Inzichten op basis van onderzoek. Daarbij gaat het ook om onderzoek dat anderen naar het idee hebben uitgevoerd.
  • Implicaties voor het onderwijs.
  • Tips voor in de klas.

Daarnaast bevat elk artikel de belangrijkste punten ‘om in te lijsten’, plus aanvullende bronnen (zoals video’s). Hoofdstuk 25 bevat tien didactische hoofdzonden (de befaamde onderwijsmythes). Het laatste hoofdstuk vat de inzichten uit het voorgaande hoofdstukken samen. Voorbeelden zijn:

  • Om goed te presteren en gemotiveerd te blijven heeft een leerling vertrouwen nodig in eigen kunnen. Dit vertrouwen groeit door succeservaringen bij taken op eigen niveau en een nadruk op persoonlijke vooruitgang.
  • Leren wordt niet bepaald door wat de leerkracht aanbiedt, maar door wat leerlingen ermee doen. Door leerlingen opdrachten te geven of vragen te stellen, kun je hun  leeractiviteiten sturen en bevorderen.

Bron: Wilfred Rubens. Lees zijn review op zijn blog.

De 10 didactische hoofdzonden in hoofdstuk 25 zijn ook verschenen op onderzoekonderwijs.net. Lees daar de toelichting op de onderstaande onderwijsmythes:

  1. De leerpiramide volgen in het onderwijs
  2. Leerstijlen gebruiken leidt tot beter leren
  3. Digital natives zijn bijzonder en anders
  4. Mensen kunnen multitasken
  5. Kennis is niet nodig omdat wij Google hebben
  6. Je leert problemen op te lossen door problemen op te lossen
  7. Ontdekkend leren leidt tot beter leren
  8. Motivatie leidt tot leren
  9. Grit moet gekweekt worden
  10. De school doodt creativiteit

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.