Conferentie Effectief Leren van de Open Universiteit

3 januari 2019

Op 7 november 2018 vond de conferentie Effectief Leren van de Open Universiteit plaats. Centrale vraag was: welke leerstrategieën werken wel en welke niet? De presentaties die tijdens die dag zijn gegeven zijn beschikbaar via de website van de OU.

Keynotespreker was Shana Carpenter, expert effectief leren aan Iowa State University (VS). Kirsten de Boer interviewde haar voor DidactiefOnline:

Als u leraren één advies zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?

‘Ga er niet vanuit dat leren makkelijk is, want dan kunnen leerlingen snel ontmoedigd raken. Echt leren kost moeite, ís gewoon niet makkelijk én kost tijd. Het kan dus best zijn dat een leerling de stof nog niet volledig begrijpt de eerste keer dat je het uitlegt. Hij moet de nieuwe informatie nog verwerken, herhalen en koppelen aan andere kennis om deze écht te leren. Oefenen, oefenen, oefenen dus. Wat je op de korte termijn ziet, is geen goede indicatie voor echt, diep leren. Bij effectieve leerstrategieën zie je de meerwaarde vooral op de langere termijn. En als ik één strategie aan zou moeten bevelen, zou dat retrieval practice zijn. Het is makkelijk toe te passen, kan bij elke stof worden gebruikt en werkt voor alle leeftijden. En ook niet onbelangrijk: de effecten zijn heel robuust. Ook al pas je retrieval practice net iets anders toe, dan werkt het nog steeds. ‘

Retrieval practice is één van de 6 studiemethodes die op basis van wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief te zijn:

  • Spaced Practice (spreid je studeermomenten in de tijd)
  • Retrieval Practice (actief ophalen van informatie)
  • Verwerking (leg ideeën uit en beschrijf ze met veel details)
  • Interleaving (wissel onderwerpen af tijdens het studeren)
  • Concrete Voorbeelden (gebruik specifieke voorbeelden om abstracte ideeën te begrijpen)
  • Dual Coding (combineer woord en beeld)

Meer over effectieve leerstrategieën in ons blog:

Effectieve leerstrategieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.