Onderwijslogistiek

17 oktober 2018

Sleutel 1 van werken aan een studeerbaar curriculum is programmering. In onderstaande animatie legt lector Marcel van der Klink uit wat daar onder verstaan wordt.

Programmering, zo zegt Marcel, betekent dat studenten overzicht kunnen houden over hun onderwijsprogramma en dat ze per blok een beperkt aantal onderwijseenheden hebben die een samenhang vertonen.

Een studeerbaar en doceerbaar rooster van onderwijseenheden is ook belangrijk daarbij. Roostering zorgt vaak voor veel stress, schrijft Gert Idema in een blogserie over het complexe proces van onderwijslogistiek. Hij beschrijft hierin zijn 4-stappenplan: (1) grip krijgen door kennis en inzicht in de onderwijslogistieke keten, (2) de eigen processen analyseren, (3) een goed plan maken met haalbare stappen, (4) implementeren en vasthouden.

Om tot een goed resultaat te komen zal er, volgens Idema, samengewerkt moeten worden door de verschillende organisatieonderdelen. Het onderwijslogistiek honingraatmodel van SURF brengt inzichtelijk de afhankelijkheden op het onderwijslogistiek werkterrein.

Zie ook de brochure van SURF Onderwijslogistiekmodel, Beter communiceren door gemeenschappelijke taal.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.