Five Stage Model #onderwijsontwerpen

27 september 2018

Online leren, online samenwerking, kennis delen… belangrijke onderdelen bij blended learning. Dit proces gaat echter niet vanzelf. Gilly Salmon laat in haar Five Stage Model de stappen laat zien om een klimaat te creëren om samenwerken te bevorderen.

Studenten moeten door 5 verschillende fases om actief te kunnen participeren in een community. De eerste stappen in het model focussen nog amper op de inhoud, maar vooral op het creëren van de juiste randvoorwaarden: toegang tot online leeromgeving , dit zijn de technische voorwaarden (Stap 1: Access and motivation) en het creëren van een community, de sociale randvoorwaarden (Stap 2: online socialisation). De volgende fasen gaan van basaal leren (stap 3: information exchange) naar diep leren (stap 4: knowledge construction) en uiteindelijk leren leren (stap 5: development). Het bereiken van de bovenste stappen gebeurt niet spontaan, bij iedere stap hoort een andere rol van de docent. Gilly Salmon spreekt over ‘scaffolding. Scaffolding betekent letterlijk steiger of ondersteuning en staat voor hulp die aangepast wordt aan het begrip en de voorkennis van een student. Net als een steiger, wordt deze hulp weer weggenomen als de hulp niet meer nodig is. Scaffolding bevordert de autonomie van de student, de verantwoordelijkheid voor eigen leerproces wordt meer bij student gelegd (Meer hierover op 2beJAMmed blog)

Het framework van Gilly Salmon’s Five Stage Model of E-learning [pdf] is een gestructureerde opbouw van een online cursus. Een duidelijke structuur (de Moodle template) is iets waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een online/blended cursus. Het is aan te bevelen altijd beginnen met een cursusoverzicht, een tijdsplanning en een welkom (bv in de vorm van een videoclip) van de docent(en). Om online samen te werken is het ook van belang je profiel volledig in te vullen (met foto) zodat de ander een beeld heeft van jou.

In dit blog staan concrete voorbeelden hoe je de vijf stappen kunt vormgeven.

Zie ook blog Carpe Diem, een team-based learning design van Gilly Salmon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.