Koen Geurts MAMDT, zijn visie op formatief evalueren

3 juni 2018

Onlangs spraken we Koen Geurts over zijn visie op formatief evalueren. Koen is tijdens de Basiscursus Didactische Bekwaamheid (BDB) in aanraking gekomen met formatief evalueren en past dat nu toe in een pilot binnen zijn academie: MAMDT. Maastricht Academy of Media Designe and Technology van Zuyd bestaat uit 2 bacheloropleidingen: Communication and Multimedia Design (CMD) en Vormgeving – Visuele Communicatie (Viscom).

Koen Geurts is sinds 4 jaar docent bij MAMDT. Binnen zijn onderwijs experimenteert hij met formatief evalueren. Formatief evalueren draait om leren. Als docent neemt hij een coachende rol in. Hierbij staan voor Koen 3 vragen centraal: waar sta je? Waar wil je naar toe? En hoe kom je daar? Door studenten te coachen en peerfeedback te organiseren krijgen studenten meer inzicht in hun eigen leerproces en bevordert dit meer eigenaarschap bij hen.

Luister naar zijn verhaal [7:29]. In de video deelt hij zijn ervaringen en meningen over dit onderwerp. De video start met een samenvatting van een minuut en gaat daarna verder met de verdieping en achtergrondinformatie.

In de video doet Koen een aantal uitspraken over onderwijs waar onderzoek naar wordt gedaan. We zetten ze voor je op een rijtje.

“Formatief evalueren”. In het boek ‘Toetsrevolutie, naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs’ staan veel praktijkverhalen over feedback geven in het onderwijs. Het boek is al eerder op dit blog beschreven.

Cijfers geven werkt niet“. Dylan William heeft daar veel onderzoek naar gedaan en in dit artikel van René Kneyber beschrijft hij de belangrijkste inzichten en op onderzoekonderwijs kun je een recensie vinden van het boek.

De website ‘Leren van toetsen’ is een platform rondom formatieve en summatieve toetsen en beoordelingen.

Meer weten over formatief evalueren?

Wil je ook een onderwijskundig thema met ons delen waar je enthousiast over bent? Mail ons.  onderwijsvraag@zuyd.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.