E-portfolio’s in het hoger onderwijs

30 maart 2018

Uit in inleiding van het rapport Inventarisatie e-portfolio’s in het hoger onderwijs:

Digitale studentportfolio’s, of e-portfolio’s, zijn al jaren een belangrijk instrument voor opleidingen. Nadat het onderwerp de afgelopen jaren minder aandacht kreeg, is er nu een hernieuwde belangstelling voor. SURF onderzocht wat de huidige stand van zaken is van het gebruik van e-portfolio’s in het hoger onderwijs, aan de hand van gesprekken met vertegenwoordigers uit het onderwijs en met standaard- en applicatiespecialisten.

De inzet van e-portfolio’s past bij de huidige ontwikkelingen in het onderwijs, waarin gezocht wordt naar mogelijkheden voor onderwijs op maat en een leven lang leren, en waarin de persoonlijke ontwikkeling van studenten centraal staat. Een e-portfolio kan een geschikt instrument zijn om de ontwikkeling van studenten te ondersteunen, te volgen en om leeruitkomsten en competenties vast te leggen.

Het doel van deze inventarisatie is om inzicht te krijgen in de stand van zaken rondom e-portfolio in Nederland en om te onderzoeken wat de functie van het e-portfolio kan zijn binnen een digitale leeromgeving. Wat is er technisch en onderwijskundig nodig om e-portfolio goed te integreren binnen de digitale leeromgeving? Ook wordt de relatie gelegd tussen het e-portfolio met andere onderdelen van de digitale leeromgeving, waarbij ook gekeken is naar actuele onderwerpen zoals identity en het gebruik van personal data.

Oud-collega Harry Vaessen heeft namens Zuyd een bijdrage geleverd aan deze publicatie.

Meer informatie

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.