Moodle vervangt Blackboard

6 december 2017

Zuyd gaat werken met leermanagement systeem Moodle

Vorige week is de laatste stap in het aanbestedingstraject van het leermanagement systeem met succes afgerond. Gisteren heeft het College van Bestuur ingestemd met de afrondende rapportage en het voorgestelde besluit. Dat betekent dat Zuyd met ingang van studiejaar 2018-2019 gaat werken met Moodle als leermanagement systeem. Moodle is wereldwijd het meest gebruikte leermanagement systeem, en zal worden gehost door het Eindhovense bedrijf OpenEdu.

Via Zuydnet en dit weblog van de Dienst O&O is door de programmamanager Wilfred Rubens een aantal keren informatie gedeeld over dit traject. In dit bericht willen we kort terugblikken op de manier waarop we tot deze keuze zijn gekomen. In een volgend bericht gaan we in op wat deze keuze betekent voor medewerkers en studenten. In een derde bericht gaan we uitgebreider in op Moodle.

Terugblik aanbestedingstraject

Directe aanleiding voor dit Europese aanbestedingstraject was de expiratie van de licentie van Blackboard, het huidige leermanagement systeem. Deze licentie mocht zonder Europese aanbesteding niet worden verlengd.

In maart 2017 zijn we daarom gestart met de Europese aanbesteding van het leermanagement systeem. Een projectgroep met onder meer twee docenten en een student heeft dit initiatief voorbereid. Het College van Bestuur heeft de aanbestedingsstrategie vastgesteld, plus het programma van eisen dat mede tot stand is gekomen door middel van zes workshops met docenten en een sessie met het studentenpanel van Zuyd.

Na beoordeling, onder meer aan de hand van korte video’s waarin belangrijke processen werden geïllustreerd, middels het raadplegen van referenties en een gebruikerstest met  22 docenten en 20 studenten van Zuyd op 3 oktober j.l. is OpenEdu met Moodle voorlopig geselecteerd. Aan het eind van de gebruikerstest beoordeelde 70% van de studenten en 90% van de docenten Moodle als geschikt voor Zuyd.

Het laatste onderdeel van het aanbestedingstraject was uiteindelijk de zogenaamde Proof of Concept-fase. Daarin hebben we een aantal aspecten technisch getest, zoals de koppeling met Osiris en de migratie van data uit Blackboard. Deze laatste stap hebben we ook positief kunnen afronden.

Implementatie

Een nieuw leermanagement systeem zal uiteraard wennen zijn voor studenten en docenten. Het systeem ziet er anders uit, en werkt soms ook op een wat andere manier. Ook kost de overstap altijd inspanningen. Dat is onvermijdelijk. Wel proberen we dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, onder meer door de opgeschoonde inhoud van Blackboard over te zetten en gebruikers voor te bereiden en te ondersteunen.

Volgende week volgt meer informatie en gaan we uitgebreider in op wat deze keuze betekent voor medewerkers en studenten van Zuyd, en hoe we de implementatie gaan aanpakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.