Virtual Reality in het onderwijs

16 november 2017

De kenniskringleden TOL hebben de SURF Onderwijsdagen 2017 bezocht. SURF heeft zelf inmiddels een mooie overzichtspagina met een terugblik op deze 2 dagen. Daarop vind je naast hoogtepunten, publicaties, ook links naar blogs. In dit blog een impressie van de presentatie van medewerkers van het ROC de Leigraaf die een presentatie verzorgden over de inzet van Virtual Reality (VR) in het mbo. 

VR is toch een hype?

In de Gartners hypecyclus worden een vijftal fasen onderkend, te weten:

  1. Technology Trigger,
  2. Peak of inflated expectation,
  3. Trough of Disillusionment,
  4. Slope of enlightment en
  5. Plateau of productivity.

Volgens Gartner’s Hypeonderzoek van 2015 is Virtual Reality in de Hypecyclus bijna voorbij de fase van “Trough of Disillusionment” (trog van desillusie). Dat is volgens Gartner een bewijs dat een hype mogelijk gaat embedden in de maatschappij, dus een “blijvertje” kan worden. “More instances of how the technology can benefit the enterprise start to crystallize and become more widely understood. Second- and third-generation products appear from technology providers.” aldus Gartner.

Afbeelding 1: Gartner’s Hypecycle gepubliceerd in 2015

Nu VR bijna in fase 4 is, heeft ertoe geleid dat de drie presentatoren Wilbert Ulijn, Jolijn van der Wielen en Paul van den Elzen (representanten van het onderzoeksteam en enkele opleidingen van het ROC de Leigraaf) en enkele collega’s deze technologie zijn gaan onderzoeken. Dit in tegenstelling tot Augmented Reality dat zich als techniek nog steeds in “Trough of disillusionment” bevindt en derhalve in eerste instantie is afgevallen.

De resultaten

De oplossing is ontwikkeld met behulp van 360°-camera’s en video-apparatuur. In de filmpjes worden echte locaties gebruikt van de DA Van der Linden. De acteurs zijn onder andere studenten en docenten van de school. Ze zijn begeleid door een bedrijf dat bekend is met de VR-technologie. In het eindresultaat kun je door middel van een pc of een telefoon (Chrome-browser) online (voor iedereen gedeeld) door een winkel lopen. Daar kun je diverse facetten leren variërend van productopstellingen tot verkoopgesprekken en verder in winkels van belang is. De telefoon met VR-viewer heeft de voorkeur.

De DA Virtual Reality Tour van ROC de Leigraaf

Voorlopig zijn de filmpjes volgens een vast scenario opgezet en reageren niet op basis van interactie van de gebruiker maar op basis van aanklikken van menukeuzes of informatiebuttons. De eerste stappen zijn gezet en het resultaat ziet er goed uit.

Conclusie en opmerkingen

De presentatie was zeer interactief en praktisch van aard. Het publiek heeft ook kennis mogen maken met de omgeving en 4D-gevoel (naast 3D-beelden ook geur). De onderzoekers hebben tijdens het gehele traject veel geleerd. Bijvoorbeeld het feit dat de camerahoogte en plaats van het statief bepalend kunnen zijn voor het gevoel van de gebruiker en de kwaliteit van de beelden. Gelukkig werden zij ondersteund door professionals die deze kennis in huis hadden, waardoor de standaard beginnersfouten niet werden gemaakt.

De grootste drempel blijft de techniek en de betaalbaarheid van de oplossing. Zo heeft deze groep van docentonderzoekers, begeleidt door senior onderzoeker Pierre Gorissen (@PeterMcAllister), allerlei VR-apparatuur bekeken en beoordeeld (zie presentatie voor exacte producten). Zowel op betaalbaarheid, compatibiliteit (alle telefoons), inzetbaarheid in het onderwijs en gebruiksgemak. Daarnaast hebben zij ook diverse softwareproducten bekeken en uiteindelijk een app gevonden waarin het gerealiseerde kon worden ontwikkeld en gebruikt. In deze software hebben zij samen met de leverancier al enkele problemen getackeld en hebben nu een mooie omgeving neergezet, zoals je zelf kunt zien in de resultaten.

Hoe ze zijn begonnen? Gewoon eerst lekker spelen met standaard demo’s van de apparatuur en kijken wat allemaal mogelijk is. Zoeken naar de grenzen in gebruik en daarna gaan brainstormen waar het in het onderwijs deze techniek een toegevoegde waarde heeft. Die tijd van exploreren moet je je gunnen en krijg je ook een veel beter beeld van de techniek.

Er is onderzoek gedaan na de inzet van de tools. De leerlingen vonden het leuker en leerzaam en konden ook thuis ermee aan de slag, maar ook de docenten vonden het een leuk en leerzaam traject. Heb je ideeën dan nodigt het team je uit om deze te publiceren op hun Padletpagina.

Dit blog is eerder gepubliceerd op de website van het voormalige lectoraat Technologie-Ondersteund Leren van Zuyd

3 reacties op “Virtual Reality in het onderwijs”

  1. Raoul Teeuwen schreef:

    Bedankt voor het blog! Ik las oa “uiteindelijk een app gevonden waarin het gerealiseerde kon worden ontwikkeld en gebruik”: om welke app gaat het daar?

    • Pierre Gorissen schreef:

      De “app” is een online dienst ontwikkeld door https://vrmaster.co/
      Het is webbased en heeft stelt je in staat om hotspots (foto’s, geluid, MC-vragen,…) aan 360-graden afbeeldingen en video’s te verbinden. Er zijn er inmiddels meer die dat kunnen. Vaak overigens gruwelijk duur (abonnement per maand). Een belangrijke feature die ik op andere plekken nog niet ben tegen gekomen is het koppelen van een korte MC-vraag in de omgeving.
      Er zijn ook hier nog wel wensen, zoals bijvoorbeeld het terug ontvangen van de gekozen antwoorden, analytics van het gebruik etc.

      Je kunt het resultaat hier bekijken: https://vrapp.co/designteam_vr2016/vrtour-theorie-da

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.