Interprofessioneel Opleiden en Samenwerken (IPOS) bij de Faculteit Gezondheidszorg

7 februari 2017

De Faculteit Gezondheidszorg van Zuyd heeft sinds 2011 een IPOS werkgroep waarin alle bachelor zorgopleidingen vertegenwoordigd zijn.  In samenwerking met de curriculumcommissies van deze opleidingen wordt gewerkt aan een binnen- en buitenschoolse IPOS onderwijslijn in de vorm van learning communities waarin werkveld, praktijkinstellingen, studenten, docenten en patiënten(organisaties) samenwerken. Voorbeelden zijn de ‘binnenschoolse’ communities in leerjaar 1 en 2 en het gezamenlijk uitvoeren van de cliëntencontactdag in het tweede leerjaar voor alle zorgstudenten. In jaar 3 wordt een IP teamoverleg (zie factsheet) gevoerd samen met studenten geneeskunde van de UM. In de module Interprofessionele Communities of Practice (IP CoP) leren studenten van verschillende opleidingen van de faculteit Gezondheidszorg en Social Work om samen te werken in de praktijk. Er is ook een tweedaagse module ontwikkeld (als resultaat van een Zuyd Innoveert project) waarin studenten met elkaar zullen leren, wordt geïmplementeerd bij tweedejaars studenten Verloskunde en Social Work. Een mooie bijkomstigheid van dit project is dat, door het gezamenlijk ontwikkelen van een module, docenten van verschillende opleidingen ook met elkaar leren en hierdoor werken aan hun collaboratieve competenties. Klik hier voor meer informatie over de module Interprofessioneel zorgplan opleidingen Social Work en Verloskunde.

De werkgroep heeft vanuit een theoretisch kader op een systematische wijze een IP- competentie raamwerk ontwikkeld.

De Interprofessionele building blocks bestaan uit 5 blokken die de 5 sleutelcompetenties voor interprofessioneel samenwerken vertegenwoordigen. De 5 sleutelcompetenties zijn (klik hier voor factsheet):

  1. Elkaars competenties kennen en begrijpen
  2. Werken met interprofessionele zorgplannen
  3. Probleemoplossend handelen in interprofessionele teams
  4. Passend interprofessioneel verwijzen
  5. Werken met interprofessionele zorgplannen

De IPOS werkgroep van de Faculteit Gezondheidszorg heeft samen met het Lectoraat Autonomie en Participatie van Chronisch Zieken ook  een factsheet samengesteld rondom interprofessionele sleutelcompetenties voor Zuyd docenten. Immers voor het slagen van interprofessioneel onderwijs en interprofessioneel doceren, hebben ook docenten interprofessionele competenties nodig. Deze zijn:

  1. Docenten kennen en begrijpen elkaars (vak) competenties
  2. Docenten werken interprofessioneel samen in de onderwijscyclus wat betreft: ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van IP onderwijsmateriaa
  3. Docenten handelen probleemoplossend in interprofessionele docenten-teams
  4. Docenten faciliteren probleemoplossend handelen in interprofessionele studenten-teams
  5. Docenten consulteren passende collegadocenten van diverse opleidingen binnen en buiten de faculteit
  6. Docenten evalueren interprofessioneel teamwerk met docenten en studenten.

Eerder gepubliceerd op website van initiatiefgroep Community van Communities  7 juni 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.