Sense of community

28 juni 2016

Leernetwerken, community of practice, learning communities, professionele leergemeenschapen zijn allemaal vormen van sociale structuren waarbinnen de nadruk ligt op de relaties en interacties, het kennis delen en het gezamenlijk oplossen van problemen.

In 1986 lanceerde wetenschapper David McMillan zijn definitie van de ‘Sense of Community.’ Hij is een van de eersten die het ‘groepsgevoel’ of ‘saamhorigheidsgevoel’ voorzag van concrete handvatten. Zijn theorie is de meest aanvaarde en gebruikte op het gebied van groepsvorming. Volgens hem bestaat het gevoel tot een bepaalde groep te behoren uit vier pijlers:

  • Lidmaatschap (gevoel om ergens bij te horen)
  • Invloed (gevoel om verschil te kunnen maken)
  • Behoeftebevrediging (gevoel om er iets voor terug te krijgen)
  • Emotionele band (gevoel om iets met elkaar te delen)

Communities, ook online communities gaan over verbindingen aangaan en wederzijdse communicatie. Leden kan je binden door hen te belonen. Dit zijn (meestal) geen financiële beloningen maar basale emotionele beloningen. Een goede communitymanager zal samen met ambassadeurs hiervoor zorg dragen.  Tevens realiseert een communitymanager zich dat er verschillende type deelnemers zijn waarmee je rekening dient te houden: ontwikkelaars, critici, verzamelaars, aanmelders, toeschouwers, non-actieven.

Veel communities hebben een abstract geformuleerd doel zoals ‘het delen van kennis’ of het ‘betrekken van leden’. Als overkoepelend thema is daar niks mis mee, maar als sturend principe heb je er weinig aan. Daarvoor geeft het de leden en de communitymanager te weinig sturing en houvast. Dit type community hobbelt van onderwerp naar onderwerp. Dat is makkelijk te doorbreken door het doel te specificeren. Het effect van een concreet doel is namelijk verbazingwekkend sterk.

Kimberly Ling  toonde aan dat het stellen van specifieke, uitdagende doelen voor leden, zorgt voor een toename in het aantal individuele bijdragen. Ze heeft daar een drietal verklaringen voor:

  • Een specifiek en moeilijk doel spreekt het vertouwen in eigen kunnen aan.
  • Een specifiek doel geeft informatie over de te verwachten prestatie die geleverd moet worden.
  • Bereiken van het gestelde doel zorgt voor het voldane gevoel een taak te hebben afgerond.

Opbouwen van communities kost minstens een jaar.

CC BY-NC Niall Kennedy

Onderdelen van bovenstaande tekst zijn letterlijk overgenomen uit het artikel Breng je online community tot bloei met een concreet doel – Peter Staal van de website Frankwatching.

Op de website Frankwatching wordt een dossier communitymanagement aangelegd met stappenplannen, strategieën en cases.

Eerder gepubliceerd op website van initiatiefgroep Community van Communities 28 juni 2016 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.