Blended Learning bij Facility Management

20 maart 2016

September 2015 is binnen de opleiding Facility Management (FM) een project van start gegaan waarbinnen we – onder meer op basis van bestaande modellen- een eigen model ontwikkelen op het gebied van ICT en leren dat bijdraagt aan:

  • De kwaliteitsverbetering van het onderwijs;
  • Het toepassen van een activerende didactiek;
  • De realisatie van onderwijs waarbij meer rekening wordt gehouden met individuele leervragen en voorkeuren van studenten.

Online leren wordt daarin gecombineerd met leren tijdens bijeenkomsten en werkplek leren. Het project richt zich op de geleidelijke invoering van ICT binnen het onderwijs van de opleiding FM ten behoeve van de versterking van het bestaande onderwijsconcept.

We maken daarbij gebruik van de zogenaamde ‘plateauplanning’. Je kunt deze aanpak vergelijken met het beklimmen van een berg. Je bepaalt welke top je wilt bereiken. Vervolgens breng je in kaart via welke stappen, plateaus, je die top wilt bereiken. De eerste stap breng je gedetailleerd in kaart. Als het eerste plateau is bereikt, werk je plateau 2 uit.

Binnen dit project hebben we eerst, onder meer via een visieworkshop met meerdere collega’s, verkend waartoe we als opleiding ICT willen inzetten. Voor welk probleem moet leren met behulp van ICT een oplossing zijn? Vervolgens is die visie vertaald in een model. Daarbij zijn we uitgegaan van versterking van het bestaande onderwijsmodel. In onderstaande kennisclip schetst Roel Hamers (directeur opleiding Facility Management) onder andere waar FM op gebied van ICT en leren wil staan in 2020.

Zie ook Projectplan e-learning Opleiding Facility Management 2015-2020 (februari 2016)

Verder hebben we ook gekeken naar het eerste blok dat is aangepast. Bij het blok Adviseren is een gastcollege over ergonomie bijvoorbeeld vervangen door een kennisclip in combinatie met een bijeenkomst waarin studenten een korte presentatie geven. Ook is een applicatie ingezet waarmee studenten tijdens een college vragen kunnen stellen waar de docent vervolgens op in kan gaan. Het hoorcollege Structuurmodel, waarin de basistheorie van het blok samengevat wordt als overview, is opgenomen als weblecture. We gebruiken tenslotte ook een formatieve toets met feedback die studenten kunnen gebruiken om na te gaan of ze op het juiste spoor zitten.
Een tweede blok binnen de opleiding is ook aangepast en zal binnenkort worden uitgevoerd. De aanpassing van andere blokken volgt, waarna we weer gaan kijken naar een goede volgende stap voor de aangepaste blokken.

Een belangrijk onderdeel van het project zijn ook diverse kennisclips die we gaan ontwikkelen op het gebied van onderwerpen als bedrijfseconomie, onderzoeksvaardigheden en het gebruik van relevante technologieën zoals Excel: de aanwezige leerlijnen binnen de opleiding. Deze kennisclips komen ook beschikbaar voor andere opleidingen. Bovendien maken we een inventarisatie van reeds bestaande, relevante, kennisclips die gebruikt kunnen worden.

In het kader van dit project wordt eveneens geïnvesteerd in professionalisering en ondersteuning van docenten. Er zijn en worden onder andere workshops georganiseerd en handleidingen en draaiboeken gemaakt.
Via studentenpanels zullen we ook in gesprek gaan met studenten over de invulling van dit model en zullen de eerste toepassingen worden geëvalueerd.

We willen onder andere de Nieuwsflits I for You gebruiken om collega’s te informeren over onze leerervaringen rond dit project.

De projectgroep wordt gevormd door Inge Rijnders, Ad Hoen, Ward Hamers en Wilfred Rubens (extern).

Voor meer informatie kunnen jullie contact opnemen met inge.rijnders@zuyd.nl

Zie ook het blog Visieontwikkeling ICT in het onderwijs Opleiding Facility Management

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.