
iBook Onderwijs Herontwerp
Marjon Baas en Judith Zwerver-Bergman, respectievelijk ICTO-adviseur en e-learning ontwerper bij Saxion hebben wederom een iBook gepubliceerd, dit keer over Onderwijs herontwerp [de vorige was over Digitaal Toetsen].
Op basis van het ADDIE model (Analyse, Design, Develop, Implement, Evaluate) worden de vragen die bij herontwerpen centraal staan:
- Wat wil ik bereiken?
- Hoe wil ik dat bereiken?
- Hoe weet ik of ik dat uiteindelijk heb bereikt?
behandeld in deze publicatie
Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan met doelomschrijving en een samenvatting. Hoofdstuk 1 start met een introductievideo: Wat doe je bij onderwijsontwerp? en wordt het ADDIE model nader toegelicht.
In hoofdstuk 3 worden diverse instructional design modellen toegelicht. Naast het ADDIE model worden TPACK, 4C/ID model en de 9 Events of Gagné besproken. Na het lezen van hoofdstuk over onderwijsconcepten weet je meer over het HyFlex model, Flipped Classroom, toetsgestuurd leren en gamification. Hier en daar worden praktijkvoorbeelden binnen Saxion genoemd. Hoofdstuk 5 behandelt een variatie aan tools, verdeeld over de thema’s: video, toetsing, interactiviteit en open education.
Het ARCS (Attention, Relevance, Confidence en Satisfaction) model wordt in het hoofdstuk over studentactivatie gehanteerd als handvat voor de ontwikkelaar om de juiste motiverende elementen te creëren. Hierin worden ook de mogelijkheden die binnen Blackboard bestaan om studenten te activeren en te monitoren toegelicht.
Op 2beJAMmed is een review van Judith van Hooijdonk over dit iBook te lezen.
[…] Toetsen]. In de Nieuwsflits van vandaag heb ik een item over dit iBook opgenomen en op het blog van het I-team heb ik een berichtje geplaatst over de inhoud van deze publicatie. Wellicht kan deze uitgave ook […]