Flipped classes bij organische chemie: betere studieresultaten!

8 juni 2015

Inge van Putten, docente bij de faculteit Beta, heeft in de leerlijn organische chemie van de opleiding Applied Science het concept Flipped Classes toegepast. Tijdens de bijeenkomst van Video@Zuyd van woensdag 3 juni j.l. heeft Inge laten zien hoe ze dat gedaan heeft en wat de resultaten zijn.

In de leerlijn organische chemie leren studenten in het eerste jaar hoe moleculen met elkaar reageren. Een struikelvak met lage rendementen. Bovendien, als ze deze basis niet goed beheersen gaat het in de vervolgmodules ook mis. Het gaat om conceptmatig begrip wat alleen verkregen kan worden door begeleid te oefenen. De oorspronkelijk opzet van dit vak met hoorcolleges is al een tijd geleden verlaten. Maar ook de opzet waarbij er één werkcollege is voor de theorie en één om te oefenen biedt studenten te weinig begeleide oefenmogelijkheden.

Tijdens de bijeenkomst van Video@Zuyd heeft Inge laten zien hoe ze het nu doet: met zelf opgenomen video’s van maximaal 8 minuten die studenten thuis moeten bestuderen.
IvPResultaten

Kernpunten uit haar betoog:

  • niet minder, maar andere contacttijd
  • theorie aanbieden buiten de les
  • in de les borgen dat studenten de filmpjes bekijken
  • in de les individueel en samen aan de slag

Resultaat: de studenten vinden het fijn om op zo’n manier te werken en de studieresultaten gaan significant omhoog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.